lördag 29 augusti 2009

Jag vill ha vantar med blinkers

I Jag vill ha vantar med blinkers (Brombergs förlag) har Staffan Johansson valt ut ungefär 300 idéer och önskningar som svenska folket har skickat in till sajten http://www.inkommande.se/. Det är till exempel Anders som vill ha vantar med blinkers. Den tanken slog honom när han cyklade hem i kvällsmörkret och undrade om han verkligen syntes tillräckligt väl när han skulle svänga. Någon annan vill ha en produkt som omöjliggör att man glömmer mobilen hemma. Någon vill ha en kombinerad tvätt- och diskmaskin. En annan vill ha en vinterrullstol med medar som gör det lättare att komma ut på vintern.

Gemensamt för alla idéer och förslag som finns såväl på hemsidan som i boken är att de som kommit på idén eller önskningen inte själva kan tillverka produkten eller lösningen. Antingen har man inte det tekniska kunnandet eller så har man inte ekonomiska möjligheter. En del idéer är egentligen väldigt enkla, andra kräver mycket klurande och experimenterande. Vem som helst får anta utmaningen att komma på smarta produkter som löser problemen. Företagare och uppfinnare tittar in varje dag på sajten för att få idéer. Kanske blir någon rik på kuppen. Boken har alltså samlat 300 av sajtens mer än 6000 önskningar och idéer. Boken är lättläst och skojig. Ett roligt presenttips till alla kluriga personer som gillar utmaningar.

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Lät som en rolig bok! Jag vill ha någon sorts sökningsfunktion på mina glasögon så jag kan hitta dem när jag förlagt dem!!!!