måndag 3 augusti 2009

Carolas ekokök och Carolas ekosöta

Som jag nämnt tidigare här i bloggen så försöker jag och resten av familjen att leva miljövänligt och det innebär att vi bland annat köper ekologisk mat där det är möjligt. Det smakar godare och känns bättre att ge till dottern. För att få inspiration till vad man kan laga, vad som är bäst för säsongen och hur man bäst kan ta tillvara på maten är det aldrig fel att läsa kokböcker och nu har jag hittat två nya favoriter: Carolas ekokök och Carolas ekosöta.

Författare till båda böckerna är Carola Magnusson, hon som gjort ekoköket känt, tillgängligt och älskat. All hennes mat lagas från grunden. Närproducerat och ekologiskt är hennes ledord medan hel- och halvfabrikat är bannlysta. Carolas ekokök innehåller recept på vilt, fisk, lamm, nöt, gris och fågel. Carolas ekosöta innehåller recept i kategorierna Frukt och bär, Dinkel och ägg, Nötter och frön samt Choklad och kokos. Jag gillar båda böckerna skarpt. De följer min egen filosofi väldigt mycket. Recepten är enkla och lättlagade och på bilderna ser maten riktigt frestande ut. Böckerna innehåller också intressant fakta och konkreta tips och råd.

Inga kommentarer: