torsdag 2 juli 2009

Kretsen

Då har jag läst ut den andra delen i serien om gärningsmannaprofilerare Althea Mohlin. Boken heter Kretsen och är, precis som den första delen i serien, Änglalik, skriven av Veronica von Schenck. Min recension av Änglalik kan ni hitta här.

Althea jobbar fortfarande som frilansande profilerare i Stockholm. En IT-tekniker har mördats på Lindsteinska banken där hennes bästis Emelie är säkerhetsansvarig. Den mördade mannen hittas skjuten på en bakgata med ett tarotkort instucket i munnen. Strax därefter upptäcks det att banken varit utsatt för omfattande dataintrång - miljontals kronor har stulits från banken under en lång tid. Först anlitas Althea av Emelie för att ta reda på vem som ligger bakom intrången och mordet, men när det sker ytterligare ett mord blir det en polisutredning där Althea blir anlitad som expert.

Tempot är högt i boken och spänningen likaså. Jag tycker att det här är en riktigt, riktigt bra deckare med en klurig mordgåta och ett färgstarkt persongalleri. Precis som Änglalik så tycker jag att boken är välskriven. Dialogerna känns precis som om man tjuvlyssnar på ett vanligt samtal. Människor i boken har både bra och dåliga sidor, precis som vanliga människor. Ingenting känns konstruerat, utan det här skulle kunna hända när som helst i verkligheten. Boken är precis lagom lång och det är spännande mest hela tiden. Jag gillar att man får ta del av Althas privatliv. Jag drivs hela tiden att läsa mer, mer, mer. Jag hoppas det kommer fler böcker om Althea snart.

Inga kommentarer: