torsdag 16 juli 2009

Sverige är fantastiskt! - Eller?

I förra inlägget tipsade jag om många kreativa och inspirerande hotell som finns samlade i boken Udda rum - Annorlunda hotell i Sverige. Dagens boktips ger också en bild av Sverige, men en mer deprimerad bild. Eller, kanske inte alltid deprimerande. Bara en annorlunda bild av vårt land.

Sverige är fantastiskt! är en fotobok utgiven av Känguru förlag. Fotograferna Jesper Lewén och Magnus Eriksson har valt att dokumentera miljöer som aldrig eller nästan aldrig brukar finnas med i fotoböcker. Där finns bilder på nedlagda affärer, betong, rost, smuts, klotter och förfall. Och detta handlar inte om förorter utan bilderna är tagna runt om i vårt "vackra" land. Här bjuds man på en upptäcksfärd till ställen man inte annars ser - det sanna Sverige.


Det är en intressant bok, man tänker till lite när man bläddrar i den. Det finns flera bilder som är tagna på platser där jag har varit och några är till och med tagna på platser som jag passerar ganska ofta. Jag har inte lagt märke till dessa platser, de är för invanda. Men nu ser jag på dem, och på många andra liknande platser, med andra ögon. Sverige är fantastiskt! är en bok som ger perspektiv!

Inga kommentarer: