tisdag 7 juli 2009

Sashiko - brodera på japanskt vis

Enkla stygn i vitt och mörkblått kännetecknar den japanska broderitekniken sashiko. I boken Sashiko - brodera på japanskt vis av Agnès Delage-Calvet (Natur och Kultur, 2007)presenteras ett tjugotal stilrena och geometriska mönster som kan användas både på kläder och på inredningsdetaljer. Det är jättefina och läckra mönster som kan varieras till oändlighet. Jag lockas mycket av dessa grafiska mönster och blir riktigt sugen på att börja brodera, även om det inte är något jag har gjort särskilt ofta.

När jag googlade på Sashiko hittade jag en länk till Tilde Textil som har gjort helt bedårande grytlappar från ett mönster i boken. Titta in här och inspireras!

Kunde tyvärr inte lägga in någon omslagsbild på boken, verkar vara något fel när det gäller att överföra bilder :-(

1 kommentar:

Sömsmånen sa...

Jag har bläddrat i boken, den är verkligen underbar!