lördag 18 juli 2009

Café Småland

Café Småland är en guide till 51 smålandscaféer. Man får följa med på en resa genom Smålands skogar och få läsa om både små mysiga caféer och moderna, trendiga caféer. Man får ta del av dess historia, en del är alldeles nyöppnade medan andra drivs som familjeföretag, ibland i tredje, fjärde eller femte generationen. Man får också ta del av deras egna favoritrecept. Varför inte prova att göra en Säterkrans från Brödstugan i Vimmerby eller Lotsutkikens toscakaka? Författare till boken är Thorsten Jansson och fotograf är Rolf Lindh. Café Småland är femte boken i Isaberg förlags caféserie. De övriga titlarna är Café Göteborg, Café Stockholm, Café Öresund och Café Gotland.

Café Småland är väldigt inspirerande att bläddra i då den har snygga foton på caféernas miljö och omgivning och dessutom frestande foton på många bakverk. Men även texterna är väldigt intressanta, då de är så personligt skrivna att det känns som att man själv varit på caféerna och pratat med innehavarna. Jag gillar boken skarpt och precis som när det gällde boken om ortsnamn som jag recenserade igår, så längtar jag efter en ny bok i serien om Sveriges caféer, denna gång en bok om Västerbottens eller Västernorrlands caféer. Jag skulle köpa en sådan bok direkt!

1 kommentar:

Amy sa...

De konditorierna som beskrivs i boken som är från min hemstad har fått lite för mkt beröm. Visst är de mysiga och så men jag tycker det överdrivs i boken, tyvärr.