fredag 26 juni 2009

Änglalik

Jag har precis sträckläst Änglalik av Veronica von Schenck. Det är en författare jag helt hade missat. Men för några dagar sedan läste jag att hon skulle komma ut med bok nummer två i serien om gärningsmannaprofilerare Althea Molin och då såg jag till att läsa den första boken först. Änglalik är alltså den första boken i serien och när som helst släppts bok nummer två, Kretsen.

Althea Molin är just hemkommen från New York där hon bott och jobbat. Hon blev utsatt för ett mordförsök där och väl utskriven från sjukhuset bestämde hon sig för att flytta tillbaka till Stockholm där hon växt upp. Hon är arbetslös och tvivlar egentligen på om hon klarar av att jobba igen efter överfallet. Men en dag blir hon uppringd av en gammal barndomsvän, Rickard, som nu arbetar som polis på länskriminalen. Han är i desperat behov av hjälp då en seriemördare härjar i Stockholm. Althea blir indragen i en intensiv och farlig mordutredning.

Jag tyckte väldigt mycket om Änglalik. Det är en snabb och spännande deckare där man parallellt med utredningsarbetet får följa Altheas eget privatliv. Boken är välskriven och känns väl genomarbetad. Inte för lång och inte heller för kort. Ett väldigt bra persongalleri, man lär verkligen känna Althea och hennes närmaste vänner. Det känns också nytänkande med en profilerare som huvudperson, man får lite perspektiv på polisarbetet i och med att hon inte tillhör den vanliga gruppen av poliser. Sammanfattningsvis så är det en mycket bra bok för alla som gillar fartfyllda, kluriga och spännande deckare. Nu ska jag sätta igång med bok nummer två om Althea, det ser jag fram emot!

1 kommentar:

Fru E sa...

Jag har läst och skrivit om Kretsen på min blogg. Jag var också positiv till Änglalik, men min invändning med hennes böcker är att det ibland går lite väl fort. Jag gillar mer när man tror att man vet hur allt ligger till och så kommer det en ny vändning och lite mer att man får klura på vem den skyldige är.