måndag 1 juni 2009

Sambo-presenter

Snart fyller min sambo år. Han brukar alltid få böcker av mig plus någonting mer. Har köpt lite kläder till honom och så två böcker: Faktoider av Peter Olausson och Vad gör du människa? av Nina Östman. Min sambo läser i stort sett bara faktaböcker och de här två tror jag skulle passa honom perfekt. Har dock inte läst dem själv ännu. Funderar dock starkt på att göra det.

Faktoider - om försanthållna osanningar, halvsanningar och missuppfattningar. En faktoid är något som ser ut som ett faktum, men som inte är det, alltså en myt, en osanning. Bland annat kan man tydligen läsa att det inte är sant att Cajsa Warg sa "Man tager vad man haver", vilket jag alltid trott. Boken är indelad i en massa ämnesområden, allt ifrån historia och naturvetenskap till litteratur, mat & dryck och medicin.

Vad gör du människa - om djuruppfödning och gifterna i det vi odlar och äter handlar om ett viktigt ämne. Både jag och sambon tycker om att veta vad vi stoppar i oss. Vi har båda läst och inspirerats mycket av Den hemlige kocken exempelvis. Den här boken berättar om hur jordbruk och människa hänger ihop och hur vi ska skapa en matjord i balans. Det går inte att indistrialisera djurhållning utan att det får förödande konsekvenser för djur, människor och natur. Man kan bland annat läsa om skillnaden mellan lyckliga och olyckliga hönor, fet mjölk ger inte feta barn och om ett giftigt färgämne som ger astma. Metvetna val baseras på kunskap och förändring, därför tror jag att det här är en viktig bok att läsa.

Inga kommentarer: