onsdag 24 juni 2009

Om finansbranschen...

På sistone har jag läst två böcker om finansvärlden, båda skrivna av Hans-Olov Öberg.
Klöverkungar handlar om sju gamla polare som då och då träffas för att ha poker- och grabbkväll. En kväll avslöjar en av killarna en genial affärsidé som inte går att motstå. Micke Norell, bokens huvudperson, blir VD i det nystartade företaget, vars affärsidé går ut på att revolutionera på den glödheta nätpokermarknaden. Och företaget går så bra som de trodde och hoppades på. Tyvärr finns det en person som inte vill se framgång i Micke Norells liv. En person som nyss blivit utsläppt ur fängelset, en dubbelmördare som förut försökte skjuta Micke och hans son Simon, och som nu vill hämnas för att Micke bidrog till att sätta honom i fängelse... En spännande bok, men den blir långsam ibland och ibland är det också lite för mycket finanssnack - säger till och med jag som trots allt är ekonom. Klöverkungar är den fjärde boken om Micke Norell men den första boken jag läser. Jag fastnade dock inte så jag lär inte läsa de andra böckerna. Men det var ett trevligt tidsfördriv en stund. Betyg tre av fem skulle jag nog sätta. Medelmåttig bok som saknade det lilla extra.
Situation Stureplan - allt du velat veta om finansbranschen men aldrig haft råd att fråga är en annan slags bok. Det är en liten tunn bok som är tänkt att visa hur verkligheten på finansmarknaden ser ut. Vilka typer stöter du på där, vilka ska du passa dig för och hur ska du själv vara för att smälta in? Jag gillade inte den här boken. Tanken är väl att boken ska vara rolig och underhållande, men det tyckte jag inte att den var. Språket i boken är inte bra, boken är inte fängslande någonstans. Nej, det enda som var bra med Situation Stureplan är att den var kort och snabbläst.

Inga kommentarer: