torsdag 4 juni 2009

Inspirerande virkböcker

På sistone har jag fått två härligt inspirerande virkböcker i brevlådan. Virka amigurimi av Mia Bengtsson (Bonnier Carlsen) och Virka! Enkelt att virka och lite att sticka av Frida Pontén.

Virka! innehåller massor av beskrivningar och mönster på virk- och stickprojekt i varierande svårighetsgrader. Det är allt ifrån nyckelringar och hårband till mer invecklade sjalar och filtar. Oavsett om man är nybörjare eller duktig på att virka så lär man hitta en hel del i den här relativt tjocka boken. Beskrivningarna är lätta att följa och de känns moderna. Förutom nya projekt får man också lära sig hur man kan piffa upp befintliga kläder med virkade detaljer.
Virka amigurumi är en tunn liten bok som innehåller allt man behöver veta för att virka amugurumis. Det kan beskrivas som små söta gosedjur med rötterna i Japan. Jag har helt blivit såld på dessa små figurer och älskar den här boken. Det finns 12 mönster i boken och dessutom ett par variationer. Även om du är nybörjare så kan du snabbt och enkelt komma igång med att virka någon av de lätta figurerna. Det finns en pedagogisk virkskola och även beskrivningarna är lätta att följa. Den som är mer erfaren på att virka kan virka efter de svåraste beskrivningarna som ger lite större utmaning med fingrar och tår på figurerna. Amigurusarna är så otroligt söta och är superbra personliga presenter att ge bort till nära och kära. Jag lär nog virka en eller flera av alla mönstren innan jag känner mig klar med den här boken...

1 kommentar:

snowflake sa...

Det ser så frestande ut, garn är så vackra så att jag vill köpa även om jag aldrig handarbetar. (Den där fina garnaffären på en innergård på gågatan i Umeå, bakom Ingrids tror jag, där skulle jag kunna köpa hur mycket som helst fast aldrig göra något av det.)
Men virka kan jag ju faktiskt. Kunde i alla fall. Kanske jag skulle prova ändå?