söndag 7 juni 2009

Böcker om böcker

På sistone har det kommit ut flera böcker om böcker. Jag har läst ett par sådana nyligen och båda är nog välbekanta bland bokbloggare vid det här laget.

Först har vi boken 80 romaner för dig som har bråttom. Henrik Lange har sammanfattat 80 böcker på bara en enda sida vardera. Med hjälp av fyra serierutor har han beskrivit vad respektive bok handlar om. Här finns de allra största böckerna ur litteraturhistorien sammanfattade på ett nytänkande och roligt sätt, bland annat böcker som DaVinci-koden, Bibeln, Röda rummet, Sagan om Ringen, Bröderna Lejonhjärta och Odysséen. Vad sägs till exempel om följande sammanfattning av Bibeln: Gud skapade himmel, jord och människor / Jesus, Guds son, offrar sig för att människorna ska få sina synder förlåtna / Men det går åt helvete ändå. Jag tycker att det är en helkul idé och förutom att ge en stunds tidsfördriv och rolig läsning så kan boken också användas exempelvis under skrivarcirklar och i svenskundervisningen i skolan. Tydligen kommer författaren ut med en liknande bok till hösten.

Boken 1001 romaner du måste läsa innan du dör har ett annorlunda upplägg. Den är skriven av Göran Hägg, litteraturvetare som skrivit flera böcker tidigare bland annat i litteraturvetenskap. Här har han plockat ut 1001 läsvärda böcker. Det är inte bara de allra största romanerna, även om både Strindberg och Dostojevskij finns med. Utan här finns också böcker som "alla" läser och pratar om, som Femböckerna, Harry Potter och Mio min Mio. Det finns allt från skönlitteratur till biografier, historiska och filosofiska verk. En tredjedel av böckerna är skrivna av svenska författare. Titlarna presenteras i kronologisk ordning och det finns gott om foton i boken. Det här är en riktig tegelsten och en välskriven och genomarbetad bok som de flesta lästokiga lär uppskatta - inklusive mig. Det riktigt kliar i fingrarna för att pricka av de titlar jag läst och därefter läsa resten av titlarna i boken. När jag har läst alla böcker som presenteras i den här boken lär jag väl vara ganska så beläst och allmänbildad :-)

Det har varit en del debatt om den senaste boken. Vem avgör vilka titlar man "måste" läsa? Skapar sådana här böcker ännu mer krav och press på oss (som om det inte redan finns gott om krav i dagens samhälle) eller är det bara en rolig grej? När man har läst 1001 böcker du måste läsa innan du dör så kan man gå vidare till 1001 filmer som du måste se innan du dör och så vidare. Kanske är lösningen istället att läsa en bok som 80 romaner för dig som har bråttom, vem orkar något annat? Mja, jag vet inte vad jag ska tycka. Jag gillar i alla fall båda de böcker jag har recenserat, fast på olika sätt, och jag tror faktiskt att sådana här böcker behövs. Båda två.

Inga kommentarer: