lördag 2 maj 2009

Svarta lögner, rött blod

Efter att ha läst 1222 över havet av Anne Holt som inte är någon traditionell deckare så blev jag så sugen på att läsa en "vanlig" deckare, där man får följa det sedvanliga polisarbetet. Jag kollade igenom hyllorna med olästa böcker och hittade Svarta lögner, rött blod, ett recensionsex från Ordfront skriven av Kjell Eriksson.

Boken utspelar sig i Uppsala och man får följa med i det dagliga arbetet på våldsroteln, med kriminalpolisen Ann Lidell i spetsen. En före detta byggnadsarbetare blir ihjälslagen i hans provisoriska hem, en övergiven redskapsbod. Parallellt med detta fall försöker Ann Lindell att lösa ett fall där en 16-årig flicka har försvunnit. Mitt i allt detta har Ann inlett en kärleksaffär med Anders Brant, en journalist som plötsligt försvinner från staden. När de börjar nysta i den döde byggnadsarbetarens liv inser poliserna att Anders Brant haft kontakt med den mördade strax innan han dött.

Det är en spännande bok med många bottnar. Flera fall och händelser pågår samtidigt. Tempot är inte jättehögt, men ändå så högt att jag hela tiden vill fortsätta läsa. Funkar bra att sträckläsa alltså. Språket är enkelt och stundvis poetiskt. Det är en genomarbetad och välskriven bok. Sammanfattningsvis, en bra deckare som gav mig precis vad jag var sugen på att läsa just nu.

Inga kommentarer: