torsdag 28 maj 2009

Absolut Per Nilsson

Per Nilsson är en produktiv ungdomsboksförfattare. Nyligen utkom hans senaste, Absolut Per Nilsson - The Very Best of. Där samlas många av hans huvudpersoner genom åren i en och samma berättelse. Trådar knyts ihop och karaktärerna får ett lyckligt slut. Boken är tillägnad hans trogna läsare, de som läst många av hans böcker och känner igen scener, händelser och karaktärer.

Någonstans läste jag också att boken kunde fungera som en introduktion till Per Nilssons författarskap. Det var det jag fastnade för eftersom jag inte tror att jag läst något av honom tidigare. Jag tänkte att den här boken skulle kunna inspirera mig till att vilja läsa mer. Tyvärr så fastnade jag inte för den. Jag tyckte mest att den var rörig och att den innehöll alldeles för många karaktärer och skeenden. Jag tror att trogna läsare får ut mer av boken. Hans språk är dock bra och jag tror absolut att hans andra böcker är bra. Jag ska nog ge några av dem en chans för att kanske senare återkomma till den här boken, då kanske jag ger den ett mycket bättre betyg.

1 kommentar:

Vixxtoria sa...

Intressant. Den här har jag missat.

Om du nu ska läsa annat av Nilsson så rekommenderar jag några av mina favoriter:

Hjärtans fröjd
Ett annat sätt att vara ung
du & du & du
Korpens sång

Trevlig läsning!!