torsdag 18 oktober 2007

Deckare

Igår kväll avslutade jag "Allt som återstår" av Patricia Cornwell. Jag har läst hela serien om rättsläkaren Kay Scarpetta tidigare, men några av böckerna läste jag i fel ordning och det var lång tid mellan böckerna. Nu så läser jag om hela serien, i rätt ordning. Men jag tycker inte längre att böckerna är lika bra, de har tappat sin förtjusning på något sätt. Jag klarar inte av att sträckläsa hela serien, utan jag måste läsa något annat emellan. Böckerna är välskrivna, det tycker jag om. Författaren besitter verkligen en stor kunskap inom sitt område. Men jag stör mig lite på huvudpersonen, man får inte komma henne riktigt inpå livet. Och så försöker hon vara så präktig hela tiden. Jag läste igår en intressant iakttagelse om författarens högersyn. Jag har faktiskt inte upptäckt något sådant hittills, men nästa bok ska jag läsa med det i åtanke.

Igår fick jag även hem en bok jag hade reserverat på biblioteket. "Pojke försvunnen" av Anna Jansson. Har alla hennes tidigare böcker i bokhyllan, och har läst dem, men det är ett tag sedan. Så efter jag avslutat Cornwells bok igår så fick jag för mig att jag skulle läsa igenom Anna Janssons serie på nytt, så att jag läser "Pojke försvunnen" i rätt ordning sedan. Få se om jag hinner innan lånetiden går ut. Jag har lite tid att läsa nu, för både jag och lillan är sjuka, så det blir en del tid som tillbringas i sängen.

Inga kommentarer: