onsdag 17 oktober 2007

Bokfemman vecka 42

Eftersom jag var sen med förra veckans bokfemma så hade det redan hunnit komma en ny, så jag tar den på samma gång.

Nämn fem författare som du tycker ska få Bokfemmepriset 2007 och motivera varför.

* Astrid Lindgren
Hon förändrade en hel värld med sina böcker. Finns det någon som inte kan räkna upp några av hennes böcker? Hennes böcker har allt; mystik, kärlek, spänning, äventyr, skräck, , verklighet, fantasy. Jag håller på att samla på mig mina favoritböcker av henne, för att min dotter ska få läsa dem senare, och förhoppningsvis känna lika starkt för dem som mig.

* J.K Rowling
En ny Astrid Lindgren. Hon fick struliga tonårspojkar, som aldrig skulle ta i en bok frivilligt, att köa utanför bokhandeln i timmar. Jag har faktiskt inte hunnit läsa den sista ännu, men längtar efter att göra det.

* Maria Gripe
Hennes böcker har en särskild magi över sig. De utspelar sig i något slags mellanting mellan dröm och verklighet. Jag älskade hennes böcker som barn och tonåring och är sugen på att läsa om dem nu som vuxen.

* Johanna Nilsson
Hon är en av mina absoluta favoritförfattare. Hon skriver böcker som man kan känna igen sig i och jag gillar hennes sätt att uttrycka sig på. Jag har de flesta av hennes böcker i pocket, men vill samla på mig dem i inbundet format istället, för jag vill spara och bevara dem för alltid. De har gjort stort intryck på mig.

* Sylvia Plath
Jag skrev min B-uppsats i litteraturvetenskap om hennes lyrik. Jag läser inte särskilt mycket lyrik vanligtvis, men Plaths dikter har gjort outplånliga spår på mig. Jag har även läst hennes dagböcker och noveller, som också har satt sina spår.

Inga kommentarer: