måndag 15 oktober 2007

Bokmamman

Det här blir första inlägget i min blogg. Jag har haft hemsida förut, redan under den sena delen av nittiotalet och redan då hade jag en sida för boktips. Men efter att ha tröttnat på webdesign så tänkte jag försöka mig på att blogga istället. Tanken med min blogg är att varva bokprat och boktips med skildringar av livet som nybliven mamma. Jag har en lång lista med böcker jag vill läsa, så jag tänkte passa på nu under mammaledigheten.

Vem är jag?

Jag heter Carola och är 27 år. Jag bor med min sambo och vår dotter i Umeå. Dottern är född den 11 juni 2007 och jag är mammaledig med henne just nu. Mina största intressen är att läsa och skriva. Jag har gått flera skrivarkurser på folkhögskolor och även läst litteraturvetenskap på universitetet. Jag håller på att ta en civilekonomexamen och tar just nu de sista poängen (restpoäng) under föräldraledigheten. Drömmen vore att få jobba på förlag, eller på annat sätt kunna kombinera ekonomin med mitt bokintresse. Andra intressen jag har är släktforskning, film, laga mat och att umgås med familj och vänner.

Vad läser jag?

Jag har en förkärlek för deckare, helst svenska sådana. Barn- och ungdomsböcker ligger mig också varmt om hjärtat. Jag tycker också om självupplevda romaner och biografier. Just nu blir det också en hel del klassiker, då jag försöker läsa en del som jag känner att jag "borde ha läst". Även en del facklitteratur konsumeras, bland annat om barn, mat, historia, religion, ekonomi, juridik och politik. Man kan alltså konstatera att begreppet "allätare" passar bra in på min boksmak.

Inga kommentarer: