torsdag 26 mars 2009

Inspirerande trädgårdsböcker

Våren är här! Ja, kanske inte riktigt än för i morse visade termometern på -17.8 grader. Men det börjar töa allt mer även här uppe i vår och då kommer förstås tankarna på trädgården fram. Medan man väntar på att våren ska komma på riktigt så kan man bläddra i några inspirerande trädgårdsböcker.

100 orkidéer och hur du sköter dem är skriven av Susanna Rosén och utgiven av Semic förlag. Orkidéer är nog mina absoluta favoritblommor, men jag är dålig på att sköta dem. I min förrförra lägenhet gick det bra, då lyckades jag få mina två Phalaensophis att blomma om, om och om igen. Men i den förra lägenheten så dog de. Nu har vi återigen flyttat, denna gång till en ljus och solig lägenhet så nu ska jag faktiskt ta och köpa ett par orkidéer. Med den här boken kanske förutsättningarna ökar för att de ska leva ett tag. Det är en inspirerande bok som tar upp alla vanliga och några ovanliga orkidéesorter samt hur man sköter om dem på bästa sätt. Boken är pedagogisk och bilderna är otroligt vackra. Den rekommenderas till alla som är nyfikna på orkidéer. Det finns så många fler sorter än de vanligaste som man oftast ser i blomaffärerna. Själv skulle jag vilja ha ett helt bord med flera olika sorter på.

200 pelargoner och hur du sköter dem är också den skriven av Susanna Rosén samt av Eivor Rasehorn. Den är utgiven på Semic förlag den med. Boken är upplagd på samma sätt. 200 olika sorters pelargoner presenteras. Jag visste inte ens att det finns så många! Jag vet att många ser dem som pensionärsblommor, men jag tror att den här boken kan göra blomman trendig igen. Det finns så många vackra, läckra och spännande sorters pelargoner så alla kan hitta sin favorit. Man får också läsa vanliga frågor om pelargoner och förstås allt om hur man sköter sina blommor. Också denna bok är väldigt inspirerande och intressant.

2 kommentarer:

cecber sa...

Visst är det härligt med orkidéer, jag har fått mina att blomma om utan att veta riktigt hur de skall skötas, så jag vet inte riktigt om jag vågar läsa hur man skall göra :0) Men förmodligen är det väl så att de trivs där de står.

Amy sa...

Det är så fint med orkideer, mina har blivit riktigt fina på sista tiden. Skrev faktiskt ett inlägg om det igår. ;)