fredag 27 mars 2009

I dödens väntrum - reportage

I dödens väntrum är en samling kriminalreportage skrivna av Christer Berglund (Atlas pocket, 2007). Jag som själv jobbar som frilansjournalist längtade efter att läsa den här. Att självaste Leif GW Persson har uttryckt sig på bokens framsida med citatet "Det här är en mycket bra bok. Köp den" bådade också gott tyckte jag. Men jag påbörjade boken för flera månader sedan och är klar först nu. Jag blev inte så imponerad. Jag gillade inte Christer Berglunds råa, nakna, avskalade reportagestil. Dock är några av reportagen intressanta, han skriver bland annat om Janne Josefssons mörka hemlighet, Tjock-Steffes största krasch, Privat med porrkungen och Fången i Amelia. Reportagen är tidigare publicerade i till exempel Café, Dolly, Metallarbetaren och Upp och Ner, tidningar jag vanligtvis inte brukar läsa. Jag är sugen på att höra om ni har läst boken och vad ni tyckte om den?

Inga kommentarer: