fredag 27 mars 2009

Fler trädgårdsböcker

Här kommer fler tips på inspirerande trädgårdböcker. Själv är jag sugen på att odla lite grönsaker och kryddväxter på balkongen till sommaren. I Köksträdgården skriven av Sanna Töringe och utgiven av Bokförlaget Semic kan jag läsa om allt från planering och sådd till skötsel och skörd. Det finns dessutom recept på hur man kan använda skörden i köket. Det här kommer att bli min bibel i vår och sommar!

För att hålla koll på vad det är jag har odlat och för förvaring av fröpåsar och anteckningar så kommer jag att använda mig av Min egen trädgårdsbok utgiven av Ordalaget. Det är en tjock, härlig bok med spiralpärm där det är gott om plats för anteckningar om trädgården oavsett om man bara odlar kryddor på balkongen, blommor på fönsterbrädan eller grönsaker i ett växthus. Det finns foton, tips och råd samt citat. Dessutom är det praktiska förvaringsfickor för fröpåsar, urklipp och lösa lappar. Här kan man planera, organisera och hålla resa på allt man odlar. Smart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ang. "Mothering...": Hittar jag till med.bibl. från Centralhallen på något enkelt sätt? Jag är osäker på var provtagningen på NUS ligger... Och paniken är nära nu, boken ska vara läst om några dagar... :-S

Anonym sa...

Ah, då vet jag var det ligger... Får ta mig dit på måndag och racer-läsa. Jag har också beställt den från Amazon.com, men den hinner knappast komma fram... Drygt med så lång väntetid!