fredag 27 mars 2009

Alltid hos dig

Alltid hos dig är Maria Ernestams fjärde bok. Jag har läst en bok av henne tidigare och tyckte inte om den, så jag var lite kluven till att läsa denna. Men jag fashinerades av baksidestexten, en kvinna som blir änka, hon förtränger först sorgen, men så småningom kommer den i kapp henne och hon flyr till släktens sommarställe, där hittar hon av en slump en gammal låda med tidningsurklipp som förändrar hennes liv. Ernestam låter två livshistorier löpa samman och det handlar främst om Ingas farmors öde, en kärlekshistoria i skuggan av första världskriget. Man får omväxlande följa Ingas handlingar i nuet och även farmorns tillbakablickar vid dödsbädden. Tillbakablickarna sker helt kronologiskt, utan saknad av de fragment och hopp som minnet vanligtvis brukar göra.

Jag lade ifrån mig den här. Ingen bok för mig, även om Ernestam har ett vackert språk och en bra historia i grunden.

Inga kommentarer: