måndag 17 december 2007

Bokfemman vecka 51

Vilken är din topp fem av årets bästa läsupplevelser?

Jag valde att bara ta med faktaböcker i min lista. Jag kommer inte på fem skönlitterära böcker på rak arm, som jag tycker är extrembra. Men jag kommer på fem faktaböcker och då blir det så istället.

1. Den hemlige kocken, av Mats-Eric Nilsson.
Jag fick massor av aha-upplevelser, och boken kom precis i rätt tid kändes det som. Jag var mottaglig för att läsa om det han skrivit, och för att förändra mina matvanor.

2. Pauluns stenålderskost, av Fredrik Paulun
Jag var lite nyfiken på stenålderskost innan jag läste boken. Boken gjorde mig ännu mer intresserad att lägga om min kost.

3. Klimatsmart - din guide till en bättre miljö
av Mikael Persson, Bodil Sjöström & Per Johnsson.
En viktig bok att läsa, och så inspirerande och peppande. Jag har följt många av bokens råd redan, och känner att jag bidrar på ett bra sätt, men självklart ska jag bli ännu bättre.

4. Mamma, pappa, barn av Lisa Fabre
En graviditets- och föräldrabok som jag läst helt nyligen. Den fokuserar på en naturlig graviditet och förlossning med naturlig smärtlindring. Men boken tar också upp amning, sovrutiner och relationen mellan föräldrarna. En komplett och ärlig bok om att bli förälder.

5. Nära föräldrar, av Jorun Modén
Ytterligare en föräldrabok. Den fokuserar på attatchment parenting, eller nära föräldraskap som det heter på svenska. Grundstenar i föräldraskapet är bland annat att leva nära sitt barn, lyssna på det, samsova, amma länge och att bära sitt barn. Saker som både jag och min sambo tycker är väldigt viktiga. Det kändes som att hitta hem när jag läste den här boken.

Det är ingen rangordning på böckerna. Många av böckerna har mer utförliga recensioner ifall ni vill läsa. Klicka er vidare från Bokmammans lästa böcker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har oxå läst en hel drös med faktaböcker - fast det blev ändå ingen sådan på min lista :)