tisdag 4 december 2007

Bokfemman vecka 49

Dagens bokfemma blir lite blandad:

Temat för veckans Bokfemma är "mamma". Välj fem böcker som du associerar med ordet.

Min mamma läste nästan aldrig. Jag är den enda i familjen som är intresserad av böcker och att läsa, därför har jag valt ut böcker som jag associerar med ordet mamma på lite olika sätt:

* Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist
Mamma hade sett en dokumentär om Ulla-Carin på tv och där hade de även rekommenderat den här boken. Mamma berättade så engagerat om dokumentären och författarens öde att jag köte boken och läste den... och greps själv av Ulla-Carins öde.

* Det gick en propp av Anita Jekander
Den här boken är den enda bok som jag har köpt till min mamma. Jag köpte den när min pappa drabbades av stroke. Men jag gav den faktiskt aldrig till mamma, utan behöll den själv. Fråga mig inte varför.

* Vem tar hand om mamma av Anna Bäsén
Författaren har skrivit ett inifrån-reportage från äldreomsorgen. Hon är journalist och ville skildra hur det egentligen står till med vården av de äldre. Därför tog hon jobb som vårdbiträde inom hemtjänsten och på äldreboenden. Boken är hennes dagbok därifrån. Jag har själv jobbat inom vården och känner igen mig i hennes skildringar. Jag har även själv blivit inspirerad av boken, jag skulle själv vilja göra något liknande, för att uppmärksamma.

* Edsele socken av Bengt Tillberg
Edsele är en liten fjällby i Ångermanland. Min mamma kommer därifrån och jag känner själv att jag har en stor del av mina rötter där. Den här boken visar socknens historia och innehåller uppgifter om de flesta människor som bott i socknen från 1535 till våra dagar. Jag håller på lite med släktforskning på min mammas sida och då är den här boken ovärdelig.

* På smällen - från A till Bebis av Ann Söderlund och Hannah Rosander
Det här var den första boken jag köpte när jag fick veta att jag var gravid och själv skulle bli mamma.

Inga kommentarer: