söndag 16 december 2007

1000 filmer för livet

Jag fick ett recensionsexemplar av boken "1000 filmer för livet: film för varje känsla" (Schribstedförlagen).

Boken är en hyllning till film. Eller snarare till filmens känslomässiga och omskakande kraft. Författarna menar att få saker kan väcka så starka känslor som just filmer. Man har fokuserat på nio känslor som har fått ett kapitel var, t ex glädje, åtrå, sorg, skräck, förakt. Dessutom finns ett tionde kapitel - huvudbry - som berättar om alla de tankar som också sätts igång hos oss. Varje kapitel innehåller massor av filmtips skrivna av branschfolk. Dessutom finns personliga berättelser av regissörer, kameramän, skådespelare och kritiker. Det är även ett antal svenska filmskribenter som medverkar.

Jag kan säga med en gång att jag är lite ambivalent för boken. Jag tycker att själva idén med boken var väldigt tilltalande. Ofta väljer man ju filmer efter vilken slags känsla man vill få ut av filmen. Det känns att boken är proffsigt gjord. Det märks att texterna är skriven av människor i filmbranschen. Och det är ju roligt med filmtips - 1037 filmer presenteras. Men någonstans så saknar jag inriktningen mot den vanliga människan. Jag tycker att texterna stundvis känns för tråkiga och oinspirerande. Jag är inte en filmfrälst person, jag har alltid hellre läst än sett på film. Jag hade hoppats att den här boken kunde ge mig inspiration till att se mer film än jag gör idag. Men tyvärr blev jag inte tillräckligt inspirerad. Om man däremot är mer filmintresserad från början så tror jag att man verkligen skulle uppskatta den här boken. Jag tror att man då skulle finna boken väldigt intressant och proffsig. Det är en fin julklapp och presentbok för filmintresserade.

Inga kommentarer: