tisdag 4 december 2007

Att ge - hur var och en av oss kan förändra världen

Jag har fått ett recensionsexemplar av Bill Clintons bok "Att ge - hur var och en av oss kan förändra världen". Jag tyckte att det skulle vara intressant att läsa den i anslutning till de böcker jag läste om klimathotet, t ex "100 sätt att rädda världen". Jag tänkte att den här boken skulle vara ungefär lika inspirerande. Men jag blev tyvärr inte imponerad.

Boken innehåller en uppräkning av olika projekt som görs runt om i världen och även en stor mängd exempel på vad privatpersoner gör för att hjälpa andra. Det är dels en uppräkning av vad superstjärnor som vad Bill Gates, Oprah Winfrey och förstås författaren själv och hans hustru gör, men dels också vanliga människor på gräsrotsnivå. Det hade kunnat vara inspirerande och imponerande, och kunnat ge förslag på vad man själv skulle kunna bidra med. Men boken känns tyvärr alltför naiv och flåshurtig, för att faktiskt kunna kännas trovärdig. Boken har inte särskilt bra språk, den känns väldigt enkelt skriven, och det känns som att översättningen ibland har gått lite för snabbt. Dessutom saknas en röd tråd, det är just en mängd uppräkningar, snarare än en sammanhängande text som flyter på.

I slutet av boken finns en lång lista med kontaktuppgifter till organisationer, adresser till hemsidor samt boktips, men allt är fokuserat på USA, så det känns inte så användbart.

Det finns några guldkorn bland uppräkningarna. Det finns faktiskt en del osjälviska och generösa människor som verkligen ger allt för att andra ska få det bra. Och själva tanken att skriva en bok för att hylla dessa är fin. Boken hade kunnat bli en succé. Istället känns det mest som att Clinton ville hylla sig själv och sin hustru inför det kommande presidentvalet, där hon ställer upp som presidentkandidat. Det är knappast något sammanträffande att boken utkommer precis nu.

Jag hade dock gärna läst en liknande bok som fokuserar mer på vad man kan bidra med här i Sverige, vad just jag kan bidra med. För trots att Clinton ger exempel på hur många människor offrar både tid, pengar och saker för att hjälpa andra, så vet jag inte riktigt hur jag skulle kunna göra samma saker. Vi har inte riktigt samma möjligheter här. Nej, det här var inte en bok som imponerade på mig. Tyvärr.

Inga kommentarer: