onsdag 11 november 2009

Skrivkänsla

Skrivkänsla - handbok i redaktionellt språkarbete är skriven av Per Amnestål (Norstedts Akademiska Förlag). Författaren tycker att en tidningsredaktion fungerar bäst under lagarbete och att en person ska utses till språkansvarig. I den här boken ges tips och råd om vad denna person kan arbeta med och hur. Skrivkänsla är alltså en handbok för språkgranskare/språkansvariga på dagstidningar, men kan läsas av alla som skriver mycket. Som frilansjournalist har även jag haft nytta av boken i mitt arbete. Man kan läsa om allt från inledning, rubriker och redigering till layout och grafik.

2 kommentarer:

Maria sa...

Verkar intressant, tack för tipset. :)

Din hemliga bokvän 3.0 sa...

Ville bara säga att ditt paket kommer. Jag skulle posta det idag men det gick inte i lådan. Posten har ju bytt ut lådorna så nu får man inte i allt för tjocka paket längre. Så jag måste lämna in det. Gör det imorgon så du får det på Måndag. Tänkte bara meddela dig så du inte tror jag har glömt bort dig.