tisdag 17 november 2009

Höstoffer

Mons Kallentofts tredje bok om Malin Fors heter Höstoffer. I denna bok löser hon ett fall där en nyrik advokat blir mördad på sitt nyinköpta slott. Vi får följa med i polisarbetet och sökandet efter mördaren. Men vi får också följa Malins trassliga privatliv. Hon dricker mer och mer, familjerelationerna går åt skogen och så vidare. Kallentoft har ju ett annorlunda språk, mer poetiskt än vad man annars är van vid i genren. Det är mycket drömmar, tecken och känslor som bidrar till fallens lösningar. Jag gillade allt sådant i första boken och även i andra, men nu kändes det lite för mycket. Framförallt upptäckte jag att jag irriterade mig på offrets röst, kursiverade stycken här och där i boken där offret själv kommer till tals. Jag tycker inte att de avsnitten bidrog speciellt mycket till berättelsen. Men sammanfattningsvis är Höstoffer en bra och välskriven deckare som jag rekommenderar varmt. Jag kommer definitivt att läsa vidare om Malin Fors i kommande bok.

Inga kommentarer: