måndag 9 november 2009

Ekolådans recept

Vi har provat Ekolådan några gånger de senaste månaderna och tycker väldigt mycket om deras affärsidé, att leverera ekologiska frukter och grönsaker fram till dörren. Nu har företaget bakom Ekolådan släppt en receptbok - Ekolådans recept, 346 recept och tio odlare från A till Ö. Resultatet har blivit en mycket användbar och praktisk receptbok. Jag uppskattar verkligen att recepten står indelade i alfabetisk ordning efter huvudingrediensens namn. Under M som i Morot finns alltså ett antal recept som alla har morötter som en viktig ingrediens. Man får också veta lite kort och gott om de flesta grönsaker/frukter, som hur man skalar, tillagar eller kryddar för att få ut det bästa av råvaran. Man får också veta vad råvaran passar ihop till, en del funkar bra på egen hand, andra är bra tillbehör till kött, fisk eller pasta. Förutom alla användbara recept så porträtteras också tio av Ekolådans engagerade odlare och leverantörer.

Jag har blivit väldigt inspirerad av den här boken. Jag har testat flera nya grönsaker som jag tidigare inte visste hur jag skulle tillaga och jag har fått flera nya favoritrecept. Därför ger jag högsta betyg till boken Ekolådans recept. Ett plus också för det fina omslaget, det snygga typsnittet och de många inspirerande fotona.

2 kommentarer:

Sussi sa...

Tack för tipset, en bok jag skulle behöva, :)

Gurra sa...

Kan bara hålla med, verkligen inspirerande med härliga bilder!