söndag 13 januari 2008

Freakonomics

Som ekonom var jag förstås tvungen att läsa den här boken. Författaren Steven D. Levitt (medförfattare är Stephen J Dubner) är ekonom, men ingen typisk ekonom. Han studerar vardagslivets problem och hittar slutsatser som ofta är helt annorlunda än man föreställer sig. Bland annat får man veta att fri abort minskar brottsligheten i ett land. Författaren utgår från att om moralen handlar om hur vi skulle vilja att världen fungerar, så handlar ekonomin om hur den faktiskt fungerar.

Sydsvenska Dagbladet skrev i sin recension "...en bok som faktiskt får en att se på omvärlden på ett nytt sätt." och det stämmer. Man får ett annat slags "tänk" efter att ha läst boken, tycker jag. Det är viktigt att man läser boken långsamt och verkligen tänker efter medan man läser. Då får man störst behållning av boken.

Boken passar både för icke-ekonomer - som vill lära sig hur ekonomisk teori kan tillämpas på vardagliga situationer samt för ekonomer - som vill få rolig och intressant underhållning. Den är lättläst, intressant och givande. Mitt favoritkapitel handlar om namngivning till barn. Mycket intressant läsning om varför våra barn får de namn de får och hur deras framtid kommer att gestaltas utifrån det namn de fick...

2 kommentarer:

Bokidioten sa...

Jag har också läst boken och recenserade den för ett tag sedan. Jag är också ekonom men är därför också mycket kritisk mot de slutsatser han drar. Jag upplever att han överförenklar och drar stora växlar på sina slutsatser. Samtidigt är den ju väldigt underhållande!

Anonym sa...

Helt klart en spännande bok, särskilt det du nämner med hur det går inflation i vissa namn och hur vissa namn "byter klasstillhörighet" efter någon generation...

Fast det där med att fri abort minskar brottsligheten stämmer inte. Förvisso har brottsligheten sjunkit i t.ex. New York men den har samtidigt ökat mkt i Washington DC. Man kan vara för rätt till abort utan att använda Levitt's argument :-)