onsdag 16 januari 2008

Bitterfittan

Nu har jag också läst den här boken som så många pratar om, Bitterfittan av Maria Sveland. Det är alltså en dokumentärroman om en trettioårig journalist som är gift och har ett barn. Hon känner sig som en bitterfitta som har fastnat i ett ojämställt förhållande och ständigt är trött och less. Därför lämnar hon man och barn hemma och flyr från vardagens stress och trötthet på en veckas charter till Teneriffa. Under resan hinner hon stressa ner och tänka över sin livssituation.

Boken är framförallt något att diskutera kring. Det är en ständigt brännande fråga som tas upp - jämlikheten mellan könen. Boken skapar många tankar att fundera kring och att ta upp med sin partner. Det är en engagerad bok. Man känner igen sig i en hel del, även om man själv inte har barn. Stundtals blir jag uttråkad när jag läser boken, jag väntar på att författaren ska komma med lite nya tankar. Hon kommer inte med något nytt, men hon tar upp en viktig, brännande fråga i ljuset och ifrågasätter hur det ser ut idag. En läsvärd bok, både för kvinnor och män.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för recentionen! Jag har länge gått och sneglat på Bitterfittan men nu ska jag absolut göra slag i saken och köpa den. :-)

Amoroso sa...

Perfekt bokcirkelbok tycker jag eftersom många känner så väldigt olika för denna boken :-)