onsdag 7 november 2007

Bokfemman vecka 45

Den här veckans tema för Bokfemman var riktigt kul. Tänk att få bjuda hem sina favoritkaraktärer och njuta av en god middag. Till dessa helt olika människor är ju såklart buffé ett måste. När jag funderade på det här temat så kom jag in på vilka favoritförfattare som jag skulle vilja bjuda på middag också, så det kanske blir ett inlägg om det med någon gång. När jag skrivit listan så insåg jag att det blev en ren tjejmiddag, kanske borde jag även fundera ut fem manliga karaktärer en annan gång.

Veckans tema för Bokfemman är middagsbjudning. Välj fem fiktiva litterära karaktärer som du vill bjuda hem på middag och motivera dina val.

* Lisbet Salander (Millenium-triologin av Stieg Larsson)
Hon må vara antisocial och egen, men det vore jättekul att få träffa henne, för hon är verkligen en unik person. Dessutom är hon intelligent och kunnig, så om man lyckas få igång en diskussion med henne så tror jag att man får lära sig en del.

*Stella Björk (Rebell med frusna fötter av Johanna Nilsson)
Vi har samma bakgrund, hon har pluggat ekonomi på Handelshögskolan, vilket jag också gjort (fast i Umeå). Hon är en rebell, kritisk mot samhället och mot den ekonomiska eliten. Det vore intressant att höra hennes åsikter och diskutera med henne.

* Lucy Farinelli (böckerna om Kay Scarpetta av Patricia Cornwell)
Först tänkte jag ta Kay Scarpetta, men hon verkar vara ganska tråkig som person, trots att hon är väldigt kunnig. Men sedan läste jag Akuhujans lista och insåg att Lucy förstås skulle vara självskriven. Hon är en intelligent FBI-agent som är fenomenal på datorer, och hon går sin egen väg hon med. Tänk vad mycket hon och Lisbet Salander skulle ha att prata om!

* Torey Hayden
Hon är ju egentligen författare, men skriver faktabaserade romaner om sitt jobb som lärare och specialpedagog. Hon tar sig an barn som har haft det svårt, och går in i det med stort engagemang. Hon är kunnig och smart, och har ett stort intresse för barn och utbildning. Jag har alltid drömt om att bli lärare, och gärna då också vidarebilda mig till just speciallärare, så jag tror att vi skulle ha en del att prata om.

* Bridget Jones (Helen Fielding)
Jag måste bjuda någon som kan lätta upp stämningen lite, någon med humor, självinsikt och spontanitet, och vem passar då bättre än Bridget Jones. Ett plus för hennes dialekt, då jag älskar att höra brittisk engelska.

Inga kommentarer: