lördag 15 november 2008

Månens poet

Lennart Hellsing är en av mina favoriter när det handlar om att skriva texter till barnböcker. Han gör tokiga, roliga rim och har en härlig rytm i sitt språk. Men han skriver inte bara för barn utan även för vuxna. Månens poet är en antologi där dikter från hela hans författarskap finns samlade. Här finns dikter ända från hans debut för mer än 60 år sedan och ända fram tills idag. Dikterna är sammanställda och kommenterade av journalisten Nisse Larsson. Genom hela Lennart Hellsings rika författarskap återkommer månen i hans dikter, därav titeln Månens poet. Alla de dikter som är med i antologin har nämligen någon slags koppling till månen. Jag tyckte om flera av dikterna, men trots det så uppskattar jag Hellsings texter i barnböckerna mer.
Lennart Hellsing har bland annat skrivit böckerna om Krakel Spektakel och Kusin Vitamin, samt den augustnominerade bilderboken Trollringen. Han har även skrivit en populär ABC-bok. Dessutom har han översatt många bilderböcker och andra barnböcker. Många av hans texter finns också tonsatta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack så väldigt mycket för det tipset. Det blir ytterligare en bok jag måste ha. Är barnsligt förtjust i hans rim och ramsor. Upptäckte hans författartalang i början av 80-talet och har sedan samlat på mig några böcker med hans alster. En av dikterna om en katt är förevigad på min blogg: http://annbookworm.wordpress.com/2008/08/01/att-vara-katt/