söndag 13 april 2008

Pia Hintze

Jag har läst Baby Blues och En ska bort av Pia Hintze.

Baby blues är den första delen i en tänkt trilogi. Sarah och Karl träffas, blir kära och får barn. De tror att de är väl förberedda, men ändå blir inget som de tänkt sig. Sarah får en förlossningsdepression och upplever det inte enbart som fantastiskt att bli mamma.

En ska bort är den fristående fortsättningen på Baby Blues. Man får fortsätta att följa Sarah, Karl och Nils. Sarah ska börja jobba och Nils skolas in på dagis. Boken handlar om vardagslivet med barn, om hur svårt det är att balansera familjeliv och arbete, om könsroller och relationer.

Den tredje delen har inte kommit ut ännu, men jag längtar efter den. Jag vill läsa hur det går för Sarah, Karl och Nils.

Böckerna är underhållande och roliga, och skildrar hur det är att få barn och vardagslivet med barn. Men man läser dem inte bara för underhållningens skull. De har ett slags djup och de lämnar inte läsaren oberörd. Medan jag läste så blev jag stundtals förbannad, ibland skrattade jag högt, och på slutet av andra boken började jag även gråta. Böckerna är engagerande, tankeväckande och upprörande. De borde vara obligatoriska för alla föräldrar och blivande föräldrar.

1 kommentar:

Amoroso sa...

Oj det låter ju lite som tankarna som kommer fram i Bitterfittan och Ur vulkanens mun, men dessa böcker av Hintze har väl inte alls uppmärksammats på samma vis i media?