onsdag 23 april 2008

Familjen kring La Stella

Familjen kring La Stella är en serie böcker som utspelar sig i Östersund. La Stella är en restaurang och man får följa familjen kring restaurangen. Familjen består av Mario, restaurangägaren, hans fru Liselotte och deras två barn. Nära familjen finns också Liselottes föräldrar, hennes två syskon och deras familjer, samt Liselottes barndomsvän och arbetskompis Susanne och hennes son.

Första boken heter Smultron och svek. Den handlar om kärlek, tillit och vänskap samt modet att bryta upp. Liselotte har upptäckt att hennes liv inte är som hon ville att det skulle bli. Hon har fullt upp med barnen, hemmet och sitt arbete på resebyrån, medan Mario jobbar jämt på sin restaurang. Oväntade händelser ställer dock allt på sin spets. Hennes bästa kompis Susanne var visst inte så lojal som Liselotte trott. Liselottes syster återvänder till hemstaden med en överraskande hemlighet och Liselottes föräldrar har hemligheter som inget trott om dem.

Vinbär och vemod är den fristående fortsättningen på Smultron och svek. Den handlar om kärlek, drömmar, förhoppningar och svek samt om att våga börja ett nytt liv. Liselotte har startat en resebyrå som går lysande. Tillsammans med Mario och barnen köper hon en villa på Frösön, som de flyttar in i. De planerar alla för en nystart i livet. Men det blir inte som de tänkt sig.

Den nyaste boken i serien heter Hallon och hat. Den utkommer nu i maj. Jag har fått läsa manuset i förväg och kan avslöja att det händer oväntade saker även i denna bok. Liselotte drömmer om en ny kärlek. Mario försöker att hitta tillbaka till sig själv. Susanne och Håkan kämpar vidare med sin relation. Linda försöker också hitta tillbaka till sitt gamla jag och gör därför en tvärvändning i sitt nya liv med Anders och Fanny. Även Anita omvärderar sitt liv och drar sig undan för att fundera. Många saker knyts samman i denna tredje del i serien, men många saker lämnas också öppna för framtiden.

Författarna till böckerna heter Annica Wennström och Eva Swedenmark. Det är två tredjedelar av författartrion bakom pseudonymen Emma Vall som skrivit deckarna om Svala och om Amanda Rönn. Jag har faktiskt läst samtliga av Emma Valls böcker hittills, så det blev en trevlig överraskning när jag insåg vilka författarna var.

Böckerna kan betecknas som samtidsromaner och som släktdramer. De handlar om de små livsödena som pågår under ytan på vardagens alla händelser. Men de handlar också om livets stora frågor. Om relationer, kärlek, vänskap och lojalitet. Jag tror att de flesta kan känna igen sig i böckerna, just eftersom de tar upp sådana teman som de flesta av oss har i våra liv.

Tempot i böckerna är mestadels ganska långsamt. Språket flyter på bra och böckerna är väldigt lättlästa. De är dock ibland lite väl förutsägbara och man känner sig skriven på näsan av författarna. Man får sällan räkna ut själv vad som kommer att hända. Jag gillar däremot att de utspelar sig i Östersund. Jag kommer ju själv från Norrland och har varit i Östersund flera gånger, så jag kan känna igen mig i miljöbeskrivningarna.

Mat är en central punkt i böckerna. Familjen samlas kring många goda familjemiddagar. Varje kapitel avslutas med recept på de middagar som huvudpersonen har lagat. Det är ett nytt grepp i litteraturen, vad jag vet. Det känns nytt och annorlunda. Jag har dock inte hunnit testa något recept själv ännu, men flera av dem låter jättegoda.

Läs jättebra recensioner av de två första böckerna i serien här och här.

1 kommentar:

Att vara mamma sa...

Vad roligt att den tredje boken snart kommer ut, det hade jag missat. Jag gillar de två första. De är visserligen rätt simpla (förutsägbara och enkla), men ändå är det något mysigt och trevligt med dem. De är liksom gemytliga.