torsdag 14 januari 2010

Inte längre nunna

Inte längre nunna handlar är en självbiografisk bok som handlar om danska Helene Hägglunds liv. Redan som barn blev hon troende, växte upp i en troende familj och såg kloster som en naturlig del av samhället. Därför var steget inte så stort till att själv tidigt bli nunna. Hon berättar om livet och vardagen i klostret, men också om att inte passa in och så småningom - efter 12 år i kloster - så väljer hon att gå ur och istället ta för sig av vad livet har att erbjuda. Idag bor Helene i Göteborg med man och två barn. Boken är inget språkligt mästervärk, men i gengäld är den både lättläst och mycket läsvärd. Det är inte ofta man får insyn i det vardagliga klosterlivet och jag har alltid varit nyfiken på nunnorna. Jag lockas av lugnet, stillheten, enkelheten och friden som verkar finnas på kloster och jag har i flera år drömt om att åka på retreat i kloster. Kanske blir det av någon dag.

Helene inser efter några år i klostret att allt inte är frid och fröjd, klosterlivet är inte alltid som hon trott. I klostret finns nämligen också saker som maktmissbruk, kränkningar, manipulation och instängdhet, något som Helene till slut vill protestera över. Det är först i slutet av boken som hon inser att något är fel, kanske är det klosterlivet, kanske ligger felet hos henne själv. Hon väljer att leva utanför klostret i några månader för att fundera och det är då hon bestämmer sig för att inte åka tillbaka. Tyvärr slutar boken lite för abrupt där, jag hade velat veta mycket mer om hur hennes tankegångar gick, vad var det som fick henne att bestämma sig. Och hur var det att komma ut i samhället efter alla år som nunna? Jag får många frågor och jag hoppas att dessa får sina svar i en uppföljare längre fram. En intressant bok som handlar om ett annorlunda ämne.


Inte längre nunna - Helene Hägglund. Cordia förlag 2009.

Inga kommentarer: