måndag 23 februari 2009

Rör vid mig!

Rör vid mig av Malin Isaksson (Bonnier Carlsen, 2008) är en bok om grupptryck. Om att våga stå för den man är och vad man vill. Den handlar om fem tjejer som lär känna varandra under första året på gymnasiet och som umgås, framförallt under fester. Det blir aldrig någon djupare vänskap mellan flickorna utan det handlar mest om något planlöst sökande efter killar, sprit, sex och någonting mer, som de knappt vet vad det är. Boken har ingen direkt handling, ingen tydlig början eller slut. Istället får man följa flickorna genom olika, korta små scener. Bokens språk är ganska annorlunda. Scenerna skildras naket, distansierat.

Man får aldrig komma någon av tjejerna på djupet, därför berör inte den här boken mig. Visst handlar den om ett viktigt ämne, men jag vet inte vad författaren har för syfte med boken. Jag blir helt enkelt inte påverkad, det är för mycket som saknas. Men jag tror ändå att ungdomar kan tycka om den, framförallt med tanke på alla sex- och våldsscener som inte kanske skildras lika naket och ingående i vanliga ungdomsböcker.

5 kommentarer:

enAnnan sa...

Kikar bara runt hos bloggar som är med i Pocket&Trix som jag missat tidigare.

:)

Anonym sa...

Hej hopp! Jag är ute på bloggturné för att hälsa på alla som liksom jag ska vara med på Pocket&Trix! Trevligt att råkas! :-)

Anonym sa...

Vilken upprepning, men jag glor lite i bloggar jag med i och emd pocket och trix. Trevlig blogg och intressanta inlägg =)

Anonym sa...

Hej hej! Ska du svara på frågorna om pocketbytet snart??
Annars kanske det inte blir någon bok. ;)

//Du vet vem jag är ;)

Anonym sa...

Titta gärna in till mig och tävla om ljudböcker och biobiljetter. Trevlig helg!