måndag 19 januari 2009

Brev till samhället och utlandet

För några år sedan kom "Eric Ericsson" ut med böckerna Brev till samhället och Brev till utlandet. Eric Ericsson är en fiktiv person, påhittad av en reklambyrå, som skriver bisarra brev till myndigheter och företag i Sverige och runt om i världen. Böckerna innehåller en samling av de bästa breven och de svar han har fått. Själv lyssnade jag på dessa böcker som ljudböcker. Båda böckerna är samlade som ljusböcker i en box med namnet Brev till samhället och utlandet (Storyside, 2008). Jag tycker att idén är alldeles fantastisk och det är riktigt roligt att lyssna till vilken fantasi den här killen har. Att till exempel skicka ett brev för att övertyga Arboga kommun att de ska avvara 40-60 hektar mark till en indianstam utan hemvist - hur kommer man på idén??? Förvånansvärt många företag och myndigheter svarar faktiskt på breven, ofta med korrekt och artig svenska, och det är det som blir så roligt.

Tyvärr tyckte jag inte om ljudboksformatet. Jag lyssnade medan jag körde bil och det brukar vanligtvis fungera riktigt bra. Men den här gången försvann jag bort hela tiden i tankar, jag lyckades inte fastna i cd:n. Jag tyckte att de läste utan inlevelse och alldeles för monotont. Dessutom finns det med så många dubbletter, ofta skickade han nämligen samma brev till flera olika myndigheter och det är tråkigt att höra samma brev läsas upp gång efter gång, bara med olika svar.


Men jag har bläddrat i böckerna och de verkar mycket roligare. Där finns "originalbreven", med logotyper och stämplar. Det ger en mycket mer äkta känsla. Dessutom är det enklare att bläddra förbi dubbletterna av brev, än det är att bläddra förbi dem på en cd. Nä, skippa ljudboken, men ge gärna bort böckerna i present till den som har allt och skulle uppskatta en galet humoristisk bok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eric Ericsons böcker är underbara, hans nya "To Mr Cheng" är inte lika bra, men helt ok. Men du måste ju spana in Dalins "Anslaget - en bok med annorlunda annonser". Författaren har satt upp fejkade ironiska annonser knutna till ett mobilnummer bara för att se vad folk ska svara. Sjukt. Skruvat. Absurt. Men skojigt! Mycket skojigt!