söndag 16 mars 2008

Pysselböcker

Jag ger inte nyårslöften. Istället ägnar jag en stund i början av året till att sätta upp mål för mig själv samt för att välja ut vilka projekt jag ska satsa på under året. I år ska jag satsa lite extra på pysslandet. Förra året pysslade jag en del strax innan dottern föddes. Jag sydde en amningskudde, en blöjväska samt klädde en gammal tvättkorg från 60-talet som hon skulle sova i. Efter att hon föddes så hade jag inte riktigt tid, ork och plats. Istället blev det mycket läsning och olika skrivprojekt. Men i år ska jag alltså pyssla mera. Det bådar gott, för i vår nya lägenhet så har jag ett helt pyssel- och arbetsrum att tillbringa tid i. För att få inspiration har jag tittat en del i pysselböcker. Jag har fastnat för två böcker.

Börja sticka och Börja virka, båda av Sys Fredens och utgivna av Berghs förlag. Det är små, tunna böcker som riktar sig till nybörjare. Jag lärde mig förvisso både att virka och sticka i syslöjden. Virkning har jag hållit på med lite sedan dess, men inte stickning. Dock känner jag att jag är väldigt ringrostig, så det här är bra böcker att titta i. De går igenom grunderna, på ett enkelt, pedagogiskt sätt med många bilder. Det finns också några enkla stick- och virkbeskrivningar till bland annat mössor, sjalar och en väska. Jag tilltalas framförallt av formgivningen av böckerna, det är snygga bilder och snyggt typsnitt. Dessutom tycker jag om formatet på böckerna, de är lätta att ha framme medan man pysslar.

1 kommentar:

Bokidioten sa...

intressant! Jag är också pysslare, framförallt i perioder. Nu är det mycket läsa, hus och trädgård som gäller.

ag gillar ditt sätt att sätta upp mål. Jag funderar på hur det påverakr kreativiteten. Jag vill ju ha kul när jag pysslar - det ska inte vara ett tvång. Å andra sidan kan jag tänka att det blir lättare att komma igång och avsätta tid. Hur blir det för dig?