söndag 30 mars 2008

Linnea kom hem

En av mina favoritförfattare heter Anita Eklund Lykull. Hon skriver ungdomsböcker, mestadels med tjejer i huvudrollen. Böckerna behandlar ofta svåra ämnen, mobbing, ätstörningar, relationer, sorg, död, men också kärlek, vänskap och glädje. Jag gillar henne framförallt för att hon är så bra på att uttrycka sig, i hennes böcker känner jag igen mig själv och hur det var när jag var yngre. Jag tycker att hennes sätt att skriva påminner lite om Johanna Thydell som har skrivit I taket lyser stjärnorna. Jag tillhör kanske inte längre målgruppen för Anita Eklund Lykulls böcker, men det struntar jag i, jag tycker böckerna passar alla från högstadieåldern och uppåt. Jag har läst alla hennes böcker hittills (utom Hökautostradan, som är hennes debutbok och den enda boken med en kille i huvudrollen) och jag blir så glad varje gång det kommer ut en ny bok.

Linnea kom hem är hennes senaste bok. Den handlar om Timjan, som förlorar sin bästa kompis Linnea i tsunamikatastrofen. Samtidigt håller hennes egen familj på att rämna. Ingenting kan längre bli som förr, men till slut hittar Timjan sin egen väg ut ur all sorg och förvirring. Som alla de övriga böckerna av samma författare är också den här boken stark, gripande och brännande. Läs den! Och har ni missat de andra böckerna av Anita Eklund Lykull så läs dem också - jag är riktigt avundsjuk på det läsäventyr ni har framför er.

Inga kommentarer: