måndag 18 februari 2008

Bokfemman vecka 8

Veckans tema i Bokfemman är sorg. Det kan man ju tolka på många sätt. Det första man tänker på är kanske död, men det behöver inte vara så. Ett lätt tema denna gång. Skönt eftersom pjäser verkligen inte är min grej :-) Däremot är det ett väldigt personligt ämne och det är svårt att motivera böckerna kortfattat.

Veckans tema är sorg. Nämn din topp 5 som du tycker berör begreppet sorg.

Det gick en propp - Anita Jekander
För tio år sedan drabbades min pappa av en stroke. Jag var bara 17 år då och hade inte så stor kunskap om det hela. Det gick förhållandevis bra, men min gamla pappa är inte riktigt kvar. För några år sedan hittade jag den här boken. På bokrean tror jag, om jag inte minns fel. Författaren själv har drabbats av stroke och saknade en bok att läsa då. Hon har sammanställt sin egen berättelse och andras berättelser, samt fakta och expertintervjuer. Förra året var det min mammas tur. Det gick också bra, till och med bättre än för min pappa. Nu visste jag vad jag hade att vänta mig. Jag var äldre denna gång, men jag hade också mer kunskap och framförallt förståelse, vilket jag har den här boken att tacka för. För mig innebar stroken en sorg, men boken gav tröst.

Vem tar hand om mamma - Anna Bäsén
Jag har jobbat flera år inom vården och framförallt demensvården. Därför insåg jag tidigt vad som höll på att hända med min farmor när hon gradvid började tappa minnet. Min farmor betydde (och betyder) väldigt mycket för mig. Hon var min dagmamma när jag var liten. Hon var som en extra förälder för mig. Hon har lärt mig mycket och utvecklat mig som person. För mig var det en stor sorg när hon insjuknade i Alzheimers. Hennes jag, allt det som gjorde henne till den person som jag kallade för farmor, utslocknade gradvis. Hon levde i flera år på ett demensboende och levde i sin egen lilla värld. Hon kände inte ens igen mig de sista åren hon levde. Hon dog förra året (för övrigt samma vecka som mamma fick sin stroke) men jag hade redan sörjt henne, när sjukdomen tog över. En tröst för mig var att farmor fick leva sina sista år på ett jättebra demensboende med engagerad personal som alltid hade tid över. Vem tar hand om mamma är ett inifrån-reportage från äldreomsorgen. En bok som visar hur äldreomsorg fungerar i Sverige, svart på vitt. Alla har inte fått lika bra omvårdnad som min farmor, vilket även jag har sett med egna ögon när jag har jobbat. Den här boken får mig att känna sorg över att alla äldre inte har fått uppleva lika bra vård som min farmor.

Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren
Den här boken har väl alla läst som unga. En av de få barnböcker som faktiskt lyfter fram död och sorg och visar att det är en naturlig del av livet.

I taket lyser stjärnorna - Johanna Tydell
Jennas mamma har cancer och är döende. Samtidigt ska Jenna försöka ha ett fungerande liv med skola och annat som tillhör vardagen för en tonåring. Boken är fullkomligt underbar. Den skildrar så svåra ämnen på ett så enkelt och gripande sätt. Språket är fantastiskt. En bok som borde vara obligatorisk att läsa i högstadiet.

Ro utan åror - Ulla-Carin Lindqust
Boken handlar om nyhetsankaret och journalisten Ulla-Carin Lindquists tröstlösa kamp mot sjukdomen ALS. En otroligt stark och gripande bok.

Medan jag skriver så inser jag att det finns massor med bra böcker på temat sorg. Tisdagarna med Morrie är jättebra och har ett unikt tema. Ronja Rövardotters klassiska avsnitt där Mattis säger "Du fattas mig" är oförglömligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för besöket hos mig! Vilken trevlig blogg du har, fanns mycket intressant att läsa här. Det där med bokfemman låter som ett roligt projekt, får se om jag kanske orkar vara med på nått sånt. Ha det gott!

Anonym sa...

Jag har ju också fått lite insikt i äldreomsorgen på senare år, och man mår riktigt dåligt av att se hur många äldre har det sin sista tid i livet. :-/ Ska försöka komma ihåg att läsa den där boken! Att ro utan åror, visst var det den som gick som film/dokumentär i samma veva som hon dog? Riktigt gripande film iaf... gräslig sjukdom. Jag skrev ett arbete om als förra året.

Hoppas ni har det bra, du och lilla V! Börjar det bli dax för flytt snart, förresten..?

Amoroso sa...

Vilket fint inlägg du har gjort, särskilt gripande att läsa om din pappa. Jag har också personliga erfarenheter om hur stroke kan förändra en personlighet. Ett fint tips är boken"Att förlora pappa : stroke med personlighetsförändring" av Eva Nordenstam. Också en personlig berättelse om när den man älskar blir till någon annan.