måndag 15 oktober 2007

Bokfemman vecka 41

Bokfemman var en av sakerna som lockade mig till att börja bokblogga. Malin kommer varje vecka på ett tema som man ska lista fem böcker utifrån. Jag är egentligen lite sen med den här Bokfemman, men jag gillade temat.

Temat för veckans Bokfemma är olästa böcker. Nämn 5 böcker som du velat/tänkt läsa länge och motivera varför du inte har läst dem.

* Sagan om ringen-triologin
Jag har läst Bilbo, sedan fick jag triologin i julklapp och nu står den i bokhyllan och väntar... Jag gillar filmerna, jag gillade Bilbo, jag har sett fram emot att läsa böckerna, men har bara inte kommit mig för...

* Historien om Sverige
Även här så äger jag faktiskt alla böckerna i serien, men har inte tagit mig för att läsa den. Jag tror att det här är en sådan serie som jag vill ha läst, men inte vill läsa.

* Bibeln
Jag har börjat läsa Bibeln ett antal gånger, men aldrig fullföljt det. Det är en bok som jag tycker att man "ska" ha läst, och jag vill verkligen läsa den. Men det är så många, tunna sidor...

* Utvandrarsviten
Precis som flera andra så har jag heller inte läst Moberg. Jag har ingen förklaring på varför. Jag har de två första delarna i min bokhylla. Fick ärva dem av farmor, och bara den saken borde ju göra att jag skulle ta tag i att läsa dem.

* Outlander-serien av Diana Gabaldon
Jag köpte hela serien, utom sista boken, genom någon bokklubb för ett par år sedan. Men än har de inte blivit lästa. Jag tycker att temat verkar inspirerande, men tydligen inte tillräckligt för att jag ska ha läst dem än i alla fall. Citat från Wikipedia:
Serien är svårt att sätta in i genre, eftersom den är en romantisk berättelse som varvas med historia och science fiction (tidsresor). Böckerna kretsar kring en tidsresande brittisk kvinnlig sjuksköterska (Claire Randall Fraser Beauchamp) från 1900-talet och en skotte från 1700-talet (Jamie Fraser). Böckerna utspelar sig i Skottland, Frankrike och Amerika.

Inga kommentarer: